יוטיוב מנהלת הליגה נשים אינסטגרם מנהלת הליגה נשים מנהלת הליגה נשים פייסבוק
מכבי עירוני רמת גן מכבי אשדוד נווה דוד רמלה הפועל ראשל"צ אליצור חולון לכן רמה"ש מכבי הפניקס חיפה בנות הרצליה מכבי בוני בניין רעננה הפועל בני פתח תקווה

עד עתה לא נמצא מקור תקציבי בסך 12 מיליון ₪ שיאפשר את פתיחת ליגת העל לנשים בכדורסל

יו"ר מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, הילה קניסטר בר דוד פנתה הבוקר (חמישי, 19.9.2020) לשר התרבות והספורט חילי טרופר ומנכ"ל המשרד רז פרויליך וביקשה מהם לפעול מידית לאישור תקציב מנהלת ליגת העל לנשים לעונת המשחקים 2020/2021 כדי לאפשר את פתיחת עונת המשחקים במועד המתוכנן – 26.10.2020.
17/09/2020
עד עתה לא נמצא מקור תקציבי בסך 12 מיליון ₪ שיאפשר את פתיחת ליגת העל לנשים בכדורסל
יו"ר מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, הילה קניסטר בר דוד פנתה הבוקר (חמישי, 19.9.2020) לשר התרבות והספורט חילי טרופר ומנכ"ל המשרד רז פרויליך וביקשה מהם לפעול מידית לאישור תקציב מנהלת ליגת העל לנשים לעונת המשחקים 2020/2021 כדי לאפשר את פתיחת עונת המשחקים במועד המתוכנן – 26.10.2020.
 
במכתבה, ציינה קניסטר בר דוד כי בעוד לליגות הגברים אושר תקציב עתק של כ- 200,000,000 ₪, עד עתה לא נמצא מקור תקציבי בסך 12 מיליון ₪ שיאפשר את פתיחת ליגת העל לנשים בכדורסל.

לאחרונה העבירה מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, עפ"י בקשת משרד התרבות והספורט, את הפירוט התקציבי הנדרש להפעלת הליגה השנה, הכולל תמריץ לעידוד שיתוף שחקניות ישראליות, שידורים ישירים ברמה גבוהה בערוץ הספורט ומתן מענה לצרכים המיוחדים של הקבוצות בתקופת הקורונה 
קניסטר בר דוד כתבה: "תקציב אינו נוסחה קבועה אלא מבטא את מדיניות המשרד. תקציב המחולק בסופו של יום ברובו לספורט הגברים המקצועני, משקף מדיניות שמקורה בתפיסות היסטוריות מיושנות ומטרתה לשמר את הספורט בישראל כנחלתם של גברים"
 
להלן המכתב במלואו:
      16 לספטמבר 2020
לכבוד
רז פרויליך,
מנכ"ל
משרד התרבות והספורט
 
 
 
 
 
רז היקר שלום,
 
הנדון: ביטול פתיחת עונת המשחקים 2020/2021 בליגת העל לנשים בכדורסל בשל העדר מענה לתקצוב כדורסל הנשים
בהמשך למכתבך מיום 20.8.2020 ולפגישתנו הנעימה שנערכה בזום ביום 25.8.2020 אבקש לפנות אלייך בנושא הדחוף שבנדון. 
מבוא
  1. ראשית ברצוני לברך אותך ואת השר, ח"כ חילי טרופר, על עמידתכם על פתיחת הליגות המקצועיות בענפי הכדור בתקופת ה"סגר" הצפוי במהלך השבועות הקרובים, ולחזק את צוות המשרד הפועל במלוא המרץ ובימים שאינם פשוטים לאפשר את המשך קיום משחקי הליגות המקצועיות בישראל.
  2. לצד האמור, למרבה הצער, ועל אף השיחות שהתקיימו בנושא, טרם נמצא מענה שיאפשר את פתיחת עונת המשחקים בליגה המקצוענית לנשים בכדורסל.
  3. ביום 25.8.2020, קיימנו שיחת זום עם נציגי משרד התרבות והספורט ועמך, במסגרתה נידונו הנושאים שעלו במכתבנו מיום 30.6.2020 אשר התריע על הסכנה בדבר ביטול פתיחת עונת כדורסל הנשים המקצועני. במסגרת הפגישה, וכפי שאף עלה ממכתבם מיום 20.8.2020, התבקשה המנהלת להעביר פירוט של התקציב הנדרש לה לעונה זו וכן סוכם כי המשרד ימנה "צוות פעולה מצומצם" לקידום הנושא.
  4. אציין כי פירוט התקציב הועבר לראש מנהל הספורט מר עופר בוסתן ולצוות המשרד כבר ביום 9.8.2020 כפי שאושר על ידו ומסמך מתוקן בהתאם להערות שהתקבלו מראש מנהל הספורט הועבר ביום 9.9.2020 לראש מנהל הספורט וליתר המכותבים.
  5. על אף האמור, טרם התקיימה פגישה בנושא על מנת למצוא פתרונות מוסכמים לפתיחת העונה.
  6. אבקשך אפוא, לפעול לקדם את הנושא במהירות המירבית, על מנת להבטיח גם את פעילות ענף ספורט הנשים המקצועי היחיד המשודר בשידורים ישירים בטלוויזיה, בתקופת הקורונה ובכך להבטיח שגם לאוהדי ספורט הנשים תהיה נחמה מסוימת בתקופת הסגר הקרב ולאחר מכן.
  7. לצד האמור, לא אוכל שלא להתייחס גם לאמור במכתבך מיום 20.8.2020.
  8. כבר בפתח הדברים אבהיר כי לגישתי, אותה בכוונתי לקדם גם במסגרת תפקידי כיו"ר מנהלת העל בענפי הכדור לנשים, תקציב אינו רק קובץ של נתונים כספיים, אלא התקציב הוא זה שמשקף את מדיניות המשרד.
  9. במישור זה, תקציב אשר בסופו של יום מתחלק באופן שרובו מיועד לספורט הגברים המקצועי, משקף מדיניות שמקורה בתפיסות היסטוריות מיושנות ומטרתה לשמר את הספורט בישראל כנחלתם של גברים בעיקר.
  10. לפיכך אין מנוס לבחון גם את מכלול התקציב המועבר מהמדינה, לגופי הספורט השונים ובפרט לליגות המקצועיות, ב"משקפיים" מגדריות, ולבחון, האם  בראייה מגדרית, עוגת התקציב מתחלקת בין נשים וגברים באופן המשקף את חלקן היחסי של נשים בחברה ואת השאיפה להגדיל את מספר העוסקות בספורט בישראל.
  11. לשם כך אין מנוס מלבחון "מלמעלה" את עוגת התקציב שמחלק משרד הספורט, בראייה מגדרית, וזאת כאינדיקציה לקיומה של החובה לחלק את התקציב בשוויון מגדרי.
  12. כפי שהוסבר בהרחבה במכתבי מיום 30.6.2020, במצב הקיים, מרבית תקציב המדינה על רצועות התקציב השונות, מיועד לענפי הגברים המקצוענים, ולאחרונה אף נוסף סכום של 110,000,000 ₪ המיועד לליגות הגברים בלבד, כפיצוי על הפסדים בתקופת הקורונה.
  13. בדיוק בגלל זה, ובכל הכבוד, לא אוכל לקבל את האמור במכתבך לפיו "התקציב לספורט מקצועות הכדור לנשים הוא מוגבל" לסך של 6 מיליון ₪ בלבד, כאשר באותה נשימה בוחר המשרד להקצות סכומים גבוהים המיועדים לליגות הבכירות לגברים בין היתר 110,000,000 מיליון ₪ "כרית ביטחון" לליגות הגברים המקצועיות בלבד, כ-35 מיליון ₪ להחזר הוצאות שיטור וסדרנות במשחקי הגברים, כ-14 מיליון ₪ לעידוד מעמד השחקן הישראלי, וכ 50 מיליון ₪ במסגרת הסכם שיווק מהמועצה להסדר ההימורים בספורט. 
ברור הרי שבאותה מידה, יכול המשרד להחליט כעת כי החזר הוצאות הסדרנות (אשר מיועד רובו ככולו לענפי הגברים) יעמוד השנה על 29 מיליון ₪ והתקציב לספורט הנשים יעמוד על סך של 12 מיליון ₪ - הכל תלוי במדיניות ובערכים אותם רוצה משרד התרבות והספורט לקדם, ואני מאמינה ובטוחה שערכים אלה של שוויון בספורט ויחס שווה לנשים בישראל, עומדים לנגד עינכם לא פחות מאשר לנגד עיני.
להלן אתייחס לנקודות שעלו באופן ספציפי במכתבם ביחס לפערים המגדריים הקיימים ברצועות השונות, כאשר אדגיש כבר עתה, כי בניגוד לאמור במכתבכם, היחס לנשים במבחנים אלה אינו שווה ואף אינו שוויוני, אלא מדובר במבחנים אשר בחרו מראש בקריטריונים מסוימים, בהם יש לגברים יתרון, וזאת על מנת להעביר את מרבית התקציב בסופו של דבר לקבוצות הגברים.  
ב. התייחסות לאמור במכתבך בנושא תמיכה לחיזוק השחקן הישראלי
  1. דוגמא מצוינת לאמור לעיל נמצאת באמור במכתבך ביחס למבחן התמיכה לחיזוק השחקן הישראלי. במכתבך הסברת כי הסיבה לכך שליגות הנשים מקבלות מעמד של ליגה שניה לגברים בלבד ובהתאם זוכות רק ל20% מהתקציב הוא כי לשיטתכם "פחות מ-3 זרים בפועל לא מצדיק מתן מענה בתמיכה שכן אין מקום לעודד שילוב שחקנים ישראלים במקום שבו הם משולבים הלכה למעשה":
  2. עם כל הכבוד, מדובר בקביעה עובדתית שאינה נכונה ולא ברור על איזה מסד נתונים היא מסתמכת. האם משרד הספורט בדק ומצא כי בליגת הנשים "אין מקום וצורך" לעודד שילוב של שחקניות ישראליות? האם מבחינת משרד הספורט שילובן של 2 שחקניות ישראליות בלבד במשחקי קבוצות הליגה הבכירה הוא מספיק ו"לא מצדיק מענה"?
  3. בהקשר זה אזכיר כי בניגוד למנהלת ליגת העל לגברים, המאפשרת רישום של 5 וגם 6 שחקנים זרים בקבוצה, מנהלת ליגת העל לנשים מגבילה את הקבוצות ל-3 שחקניות זרות בלבד בקבוצה. האם בשל החלטה חשובה זו צריכות הקבוצות והמנהלת להיפגע? שכן על פי האמור במכתבך, על מנת לקבל תקציב עבור סעיף זה המנהלת צריכה דווקא להגדיל את כמות הזרות בקבוצות ל-4 לפחות ובכך יצאנו חוטאים למטרת מבחן התמיכה. ברור אפוא כי מבחן שוויוני באמת, היה אמור להיות מבוסס על פרמטרים שווינים ופשוטים ולא כולל תנאי סף שנבחרו מראש במטרה להעביר את הכסף לליגות הגברים.
אבקש אפוא, כי במסגרת מבחן התמיכה העדכני לשנת 2020, יעודכנו הקריטריונים כך שיהיו שווים ושוויוניים.
ג. התייחסות לאמור במכתבך בנושא התחייבות לתקציב של 450,000 ₪ לקבוצה בליגת העל
  1. כפי שציינתי לעיל, התחייבות משרד הספורט בבג"צ 856/16 מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל נ' המועצה להסדר ההימורים בספורט ואח' אינה לסכום מדויק, (על אף שמשרד הספורט נקט במספר 450,000 לקבוצה במסגרת הסימולציה שהציג לבג"צ) אלא לשילוש של תמיכת הבסיס, כפי שנקבע במבחן התמיכה. אם לא ניתן להגיע לשילוש התקציב לקבוצות הנשים, למשל בשל גידול בתקציב הבסיס של קבוצות כדורגל הנשים, יכול המשרד לפעול בשתי דרכים – האחת, להפחית לכלל קבוצות הנשים את התקציב המיועד להן. השנייה, להגדיל את הסכום המיועד לתקנת תמיכה זו כך שתמלא את ייעודה.
  2. כפי שציינתי לעיל, "תקציב" אינו נוסחה קבועה, אלא הוא מהווה ביטוי למדיניות המשרד. ככל שמשרד הספורט מעוניין לקדם את ענפי הנשים ולמלא את ייעודה של תקנת התמיכה לספורט נשים, יש בידיכם את האפשרות לקבוע את גובה התקציב לרצועת תמיכה זו בהתאם (בסך של 12 מיליון ₪).
  3. לחילופין, יכול המשרד לייעד את התקציב לצרכים אחרים. בהקשר זה, וכפי שציינתי לעיל, כיום מרבית התמיכה הציבורית מיועדת לספורט הגברים באופן אשר כבר חורג לחלוטין מגבול הטעם הטוב ומגדיל את הפערים הקיימים בין המינים, וזאת כפי שהוצג בטבלה שצורפה למכתבי מיום 30.6.2020.[1] 
ד. הסכמי השיווק עם המועצה להסדר ההימורים בספורט
  1. על פי מכתבך, החלטת המועצה להסדר ההימורים בספורט, הנשלטת על ידי משרד התרבות והספורט, להעביר 50 מיליון ₪ לקבוצות הגברים ורק 0.5 מיליון ₪ לליגת הנשים בכדורסל הינה "החלטה עסקית" המבוססת על "שיקולים מסחריים וכלכליים" של המועצה.
  2. טענה זו היתה נכונה לו המועצה היתה פועלת בעניינם של ענפי הגברים באופן עסקי וכלכלי טהור, עורכת מכרז כמתחייב מכל גוף ממשלתי ומנהל מו"מ עם ענפי הספורט על התנאים המסחריים.
  3. בפועל, המועצה לא מקיימת כל מכרז, אלא מחדש מדי שנה את החוזים עם ענפי הספורט באופן כמעט אוטומטי, כאשר כל מי שעוסק בתחום מודע לחלוטין לעובדה כי מדובר למעשה בכסות ומסווה לתמיכה, אשר מיועדת לסייע לענפי ספורט מסוימים.
  4. אף ההסכם עם מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל הוא כזה, והוא מתחדש מדי שנה באופן קשיח ללא כל אפשרות למו"מ על סכום התמיכה.
  5. ולראייה, גם בעונה הקרובה, בה ישוחקו המשחקים ללא קהל כלל ובהתאם עניין הציבור ואחוזי הצפייה וההימורים צפויים לרדת, לא מצאה לנכון המועצה לשנות כלל את הסכמי השיווק עם גופי הספורט ולהתאים אותם למצב הקיים.
  6. גם בעניי זה, אני סבורה כי על המשרד לפעול יחד איתנו, על מנת להביא לשינוי מנגנון מיושן זה מצד הטוטו, ולסייע לקדם גם את ענפי הכדור לנשים.
  7. לסיום, אבקש לאחל שנת ספורט טובה ומתוקה, לך, לשר ולכל צוות משרד התרבות והספורט, ושנדע יחדיו להתגבר על המכשולים שניצבים בפנינו בשנה זו, על מנת לאפשר את פעילות הספורט החיונית כל כך לכולנו, גברים ונשים במדינת ישראל. 
בתודה ובהערכה רבה,
הילה קניסטר בר-דוד
יו"ר מנהלת ליגת אתנה-winner לנשים בכדורסל
 
העתקים:
ח"כ חילי טרופר, שר התרבות והספורט
עופר בוסתן, ראש מנהל הספורט
נורית שרבית, משרד התרבות והספורט
דירקטוריון מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל
 
[1] כאמור התמיכה בקבוצות ליגת העל לגברים כוללת החזרי הוצאות הסדרנות (35 מיליון ש"ח), עידוד מעמד השחקן הישראלי (15 מיליון ₪), העברת כספים באמצעות הסכמי שיווק (49 מיליון ש"ח) ולאחרונה גם "כרית ביטחון" בסך 110 מיליון ₪ ממשרד האוצר.